Friday, January 2, 2015

Happy New Year 2015

Assalaamualaikum..
Happy New Year to all...pejam celik dah pun tahun 2015. Cepat betul masa berlalu kan? Hope we can be better muslim & muslimah..inshaa Allah

Sebenarnya mcm x best je nak cerita kat post ni kisah 31 Dec hari tu. Patutnya post ni nak tutup kisah 2014 & nak cerita kisah 2015. Tapi nak kena cerita jugak lah. Sakit juga hati sebab di akhir tahun 2014, ada pulak orang yg kurang sivik mengganggu.

Alkisahnya..I dah dapat pass utk parking ibu mengandung..lama tu nak tunggu turn. Dah masuk 8 bulan baru dapat..huhu. HR pulak hanya bagi no lot parking sahaja, tak pulak letak plate no keta kat lot tu. Kalau letak, lagi bagus sebab org mesia nih majority takde sivik. I tak cakap semua ya...tp majority. Kalau tak percaya tgklah kat pakir OKU ke, mesti ada yg songlap walaupun bukan OKU.

Nak dijadikan cerita I keluar lunch. Masa balik tgk2, ada minah takde sivik yang dah park keta dia kat lot I. Nilah dia ketanya..



Kalau u all, x hangit ke? Mmg la ada lagi pakir ibu mengandung, tapi mcm mana nak tahu yg pakir tu takde org?? Setahu I, each lot mmg ada sbb x byk pun lots for pregnant women. So I taknak la kan pergi pakir kat tmpt org, senang cerita mcm ni lah kan, I mmg x suka menyusahkan org lain.
SO...bila ada org yg cuba menyusahkan I, I sgt marah. Maka I block keta dia.

So..seperti yg kita boleh agak, this no sivik lady call I tp x clear. I sempatlah tanya, 'kenapa u park situ?'. Lps tu mcm x clear dia jwb apa, sbb line dia cap ayam kut. Lps tu dia WA...'helloo, alihkan keta u boleh tak? Byk lagi parking org mengandung kat c2'.
I yang mula2 x la hangit sgt jadi laa hangit king kong...I pun jawab 'amboiii..sedapnya bahasa..saya x nak amik hak org..setiap lot ada org punya.

Dia call kali ke 3 baru clear, I pun marah la..

Myself: Org ckp elok2 apesal WA mcm tu??

Minah no sivik:  Kenapa u tanya I soklan mcm tu.

Myself: Mmg la kena tanya sebab U amik lot I.

Minah no sivik: Byk lagi pakir pregnant lain, bkn u je pregnant. Lgpun mana ada no plate kat tmpy ni?

Myself: (Dalam hati...Kau ni bodoh ke ape? Ade ke aku ckp aku sorg je pregnant? Xde kaitan ok). Apesal plak I nak amik org lain punya lot? (Dlm hati, aku bkn buruk perangai mcm ko...curik hak org).
U ni tak tahu rules ke apa? HR dah bagi setiap lot tu utk org yg apply, mmg la tak pakai plate no. U ckp byk, u ada pass ke??

Minah no sivik: Masalahnya u block keta I...

Eh...x paham lg..mmg sah la...kang aku ckp ko bo****, org kata aku ni teruk kan tapi bak kata Nabil..lu pikirlah sendiri...
Masa ni aku mcm terpikir, ntah2 aku silap ke...kot keta dia yg sebelah tu...sbb sebelah myvi mmg ada persona/gen2..maybe x boleh kuar juga ke. Tapi aku mmg make sure block myvi tu je..sebelah tu mmg boleh kuar. Yelahkan mcm pelik la dia ni x paham2 sampai sekrg. 
Baik tak aku? Masih lg nak fikir kot2 aku buat silap, yang dia tu asik nak hantam org je. 

Aku pun tanya balik.

Myself: Keta u yang mana tadi?

Minah no sivik: Myvi

Myself : So mmg betul la u yg amik parking I..mmg la I block keta u. U ni tak paham2 ke..cuba tgk kat dashboard keta I ada pass ibu mengandung siap tulis lot mana. tmpt yang U park tu lot 407 kan? Tu lot I!
(Dalam hati...minah ni tahap apa punya education ni? Masa ko amik no tepon aku tadi ko x baca ke pass aku..ke ko ni buta huruf tapi x silap aku, ko ni org TM jugak...x kan buta huruf kut.)

Cuba korang tgk ni..pass aku dgn tmpt dia parking...susah ke nak paham?



Aku pun nyesal, kalau tahu lah minah ni kurang ajar, no sivik at all & buta huruf, baik awal2 tadi, aku bgtau pak guard je minta diorg clamped. Lagi senang, x payah gaduh & dia pun kena bayar. Aku ingat dia nak minta maaf je..aku pun boleh maafkan. Ini kurang ajar pulak.

Aku sempat gak skodeng WA dia punya gambo profile..mcm retis make up tebal..padan la budget perangai mcm retis fofular tapi x tahulah kan...ntah2 amik gambor retis letak situ, tgk2 realitinya...huhuhu..nangisss kut...nmpk cam emma maembong, ntah2 reality mcm ikan mabong (ikan kembung yg besau, kita panggil ikan mabong)...tetiba plak I cite pasal ikan...

Ni haa WA I dan minah no sivik budget artis fofular




























Tapi hubby masih geram so mmg sengaja lambat2, pi asar dulu. Then siap letak juga note kat keta dia...huhuhu. Sbb masa hubby I dtg, dia xde pulak.

I pun x jwb WA dia tu. Mula2 mcm nk jwb tapi sbb dia dah spoilkan my day, mmg rasa malas nk jawab...lantaklah kan.
Pehtu I mmg x percaya bila dia kata, ingtkan semua org pregnant boleh park situ, ko ni x baca email ke? Ooo..maybe betul kot buta huruf.
Sbb HR dah email suruh apply pass utk sesiapa yg nak dptkan pakir ibu mengandung...and also kena tunggu turn plak tuh.

Why laa we have this type of people? Just wonder..ni org yg bekerja, sesama ofis pulak tuh, masih lagi nak buruk perangai.
No wonder Mesia ni lambat nak maju coz we have this type of people...ramai pulak tuh. Lps tu bila kerajaan ke or apa2 badan yg tetapkan rules, mula la bising2. Sbbnya kena ada rules, ialah perangai tu mcm budak2. Kalau xde rules, lagi laa teruk. Traffic lite pun x boleh nak follow, hadlaju jalan pun x boleh follow, format plate no keta pun x boleh nak ikut.

Oklaa..penat dah I bebel..hehe. Bukan apa..cubalah kita ni jadi org yg baik, ikut peraturan, barulah aman damai. Kalau kita x suka org buat susah kat kita, kita jgn buat susah kat org...itu je prinsip nya.
Tapi i guess all my readers are good people..hehe..

ok guys..c u in next entry ya...XOXO

No comments:

Post a Comment